بخشی از مطلب تعریف جامعه شناسی: ماکس وبر:جامعه شناسی علم مطالعه و تحقیق کنش های اجتماعی است. جامعه شناسی یکی از علوم اجتماعی است که پدیده های اجتماعی را در جوامع تطور یافته با روش علمی مورد مطالعه وبررسی قرار می دهد. منظور از پدیده اجتماعی کلیه وقایع یا اموری که درجامعه وجود دارد یاروی می دهدوشخص آنرادر خارج از خود مشاهده می کند. جامعه شناسی با دو روش قابل پی گیری است 1 - جامعه شناسی ایستا یا سکونی 2-جامعه شناسی پویا یا حرکتی طیف بندی نظریه های جامعه شناسی: 1- نظریه اول نظریه اصالت فرد ی محض ،آن ها متعقدند جامعه وجود حقیقی ندارد ، انچه عینیت دارد فرد است و برای شناخت جامعه شناخت فرد کافی است. 2-نظریه دوم طرفداران این نظریه هم برای فرد اصالت قائل اند.اما افراد در یک جامعه مثل اجزاء یک ماشین مکانیکی با هم در ارتبا ط اند وشناخت جامعه مستقل از شناخت فرد است. 3-نظریه سوم بنا براین نظریه هم جامعه اصیل است وهم فرد ،افراد درجامعه حل نمی شوند ولی هویت جدید پیدامی کنند که همان هویت جامعه است وبا آنچه که فرد در درتنهائی وجدااز جامعه دارد متفاوت است. 4-نظریه چهارم این نظریه مبتنی براصالت اجتماعی محض است، طبق این نظریه ،هرچه هست روح جمعی ووجدان جمعی ،اراده ، خواست جمعی و(من) جمعی است.شعور و وجدان فردی مظهری از شعور ووجدان جمع است.
فهرست مطالب : 1 - معماری بدون مردم 1 1-1 نیات خوب و پیامدهای عوام فریبانه «معماری برای مردم»1 2- تعامل اجتماعی و محیط ساخته شده8 2-1ویژگیهای محیط ساخته شده و قابلیت تعامل اجتماعی8 2-2 فضای اجتماع پذیر و اجتماع گریز10 2-3 کنترل قلمرو و تعامل اجتماعی11 2-4 مجاورت کارکردی و الگوهای تعامل اجتماعی در مناطق مسکونی12 2-5 همگونی کالبدی و الگوهای تعامل اجتماعی14 3- فضای شهری بستر تعامل اجتماعی16 3-1 تعامل اجتماعی رویکردی به پایداری16 3-2 محله17 3-3 پایداری19 3-4 فضای شهری20 3-5 مفهوم شهروندی و تعامل اجتماعی21 3-6 آموزش25 3-7 تمهیدات کالبدی25 4- جامعه شناسي شهري و مسائل اجتماعي شهر27 5- طراحی شهری و روان شناسی محیط30 5-1 طراحی شهری و روان شناسی محیط30 6- فضاهاي ذهني و عيني34 6-1 فضاهاي شهري؛ ويژگيها و پتانسيلها34 6-2 شهرها، نماد «فضاهاي ساختاري» مادي36 6-3 « فضاهاي ساختاريِ» مادي و انتزاعی39 7- حومه نشيني 41 8- جامعه شناسی خودمانی معماری معاصر ایران44 8-1 ساختمان های چهار سونگر46 چکیده: معماری و جامعه ارتباط نزدیک و تنگاتنگی با یکدیگر دارند، تغییر انسان و جامعه به معنای تغییر ارزش ها و هنجارهای اجتماعی است که رفتار و گرایش جامعه و شهر را تغییر می دهد این تغییر باعث تحول دائمی شهر می شود، تا جایی که می بینیم یک شهر در طول تاریخ خود دچار چنان دگرگونی ارزشی ای می شود که ارزش های دیروز تبدیل به صد ارزش های امروز می کند اما مشکل از زمانی شروع می شود که تلاش می شود از طریق کپی کردن یک کالبد یا یک سیستم مدیریت موفق در جامعه ای خاص و تحقق آن در جامعه دیگر ارزش های مورد قبول آن جامعه یا گروه های معینی از جامعه مانند طبقه مرفه یا متوسط را تحقق بخشید که نتیجتا با کل جامعه در تضاد قرار می گیرد معماران، طراحان محیط و طراحان شهری، محیط را با هدف تامین فرصت هایی برای روابط شخصی طراحی می کنند اگر نظام های اجتماعی و اداری استفاده از این محیط ها را حمایت کنند، احتمال بیشتری وجود دارد که از قابلیت های پیش بینی شده محیط استفاده شود در صورت نبود چنین حمایت، احتمال استفاده از خدمات موجود به میزان قابل توجهی تقلیل می یابد در این پروژه فضاهای شهری به عنوان محملی برای تعاملات اجتماعی شهروندان در جهت پایداری شهرها مطرح شده است؛ چرا که یکی از اشکالات عمده در نظام شهری مسئله شهروندی و بازگرداندن روحیه فعال شهروندان در قبال شهرشان است شکل شهر همواره شاخص بی رحم درجه تمدن بشر بوده و خواهد بود مجموعه تصمیمات مردم ساکن آن شهر، شکل شهر را تعیین می کند پس شهر هنر مردم است (بیکن، 1376)، تجربه ای است مشترک و فضای شهری که فضاهای فرهنگی را نیز شامل می شود نه برای نگاه کردن بلکه برای بودن در آن خلق شده است که ما را به عمق خود می کشاند و در تجربه ای در گیرمان می سازد که همه افرادی که در آن حرکت می کنند در آن شریک اند مردم با محیط زیستشان که پیوستگی بسیاری با تاریخ آن دارد در آمیخته اند منبع این احساس هویت، معماری شهر و داستان پیچیده آن است سپس به طرح مسائل حاشیه نشینی که یکی از مشکلات جامعه شهری است،پرداختیم و در نهایت تحلیلی از جامعه شناسی معماری معاصر ایران را ارائه نمودیم و....
|